انعكاس آيينه شماره 118 دریزدفردا
رضا سلطانزاده -مدير مسئول هفته نامه آیینه یزد :يكي از وظايف مسلم روزنامه نگاران كه در تمام كشورها به وسيله قوانين مدون مورد تاييد و تصويب قرار گرفته است، اظهار نظر خبرنگاران و مديران مسئول جرايد در زمينه كاستي ها، كجرويها و بد انديشي‌هاي برخي از افراد اجتماع است همچنين آنان وظيفه دارند كه هر پيشنهاد اصلاحي و شيوه بهتر زيستن را به منظور جلوگيري از آسيبهاي اجتماعي براي آگاهي مسئولين و دست اندركاران اداره جامعه ارائه دهند.در مقابل بر مسئولين و دست اندركاران بويژه كساني كه مسئوليت حفظ ارزشهاي جامعه را بر عهده دارند و آرامش و آسايش مردم در گرو عملكرد آنهاست فرض است كه انتقادها و پيشنهادها و انعكاس مشكلات و گرفتاريهاي مردم را از سوي جرايد به دور از گرايش‌هاي گروهي و برداشتهاي ذهني و پسندهاي سليقه‌اي با روي خندان و آغوش باز بپذيرند و به جاي خرده گيري بر نوشته‌هاي آنان و متهم كردن آنها، نظرات و پيشنهادهاي اين اصلاح گران بي توقع جامعه را به وسيله كارشناسان آزاده و انديشمند خود مورد بررسي دقيق قرار دهند و نكاتي را كه براي جلوگيري از كاستي‌ها و نواقص جامعه ارائه شده با سعه صدر و دور انديشي به كار گيرند و هر مسئولي را كه در مسير اجراي قانون كوتاهي كند مورد مواخذه قرار دهند و در صورت لزوم حتي از كار بركنار سازند.
متاسفانه برخي از مسئولين اين شيوه پسنديده و ارزشمند اسلامي، اجتماعي را به سبب گرايش‌هاي غير منطقي و عدم پيروي از قوانين، ناديده مي‌گيرند و سليقه و پسند شخصي را جايگزين آن مي‌سازند و براين اساس پاسخ انتقادكنندگاني را كه با سليقه و نظر آنان موافق نيستند با كنايه و اشاره مي‌دهند و يا خود را ملزم به پاسخ گويي نمي‌دانند يا به طور غيرمستقيم، به مردم اينگونه القاء مي‌كنند كه گفته‌ها و نوشته‌هاي سوال كننده از استحكام عقلي و منطقي برخوردار نيست و بدين ترتيب «بگذار هر چه مي‌خواهد دل تنگش بگويد»
در حاليكه اخلاق و قوانين اسلامي، مسئولين را به بردباري و ژرف نگري در گفتار معترضين و منتقدين فرمان داده تا حرف حق را بشنوند و گره گشاي مشكلات وناراحتي‌هاي مردم باشند.
اميد است مديران اجرايي دولت جمهوري اسلامي ايران همگي از آن دسته مديران لايق و كارداني باشند كه بر اساس تعاليم عاليه اسلام مدح و ثنا و تعريف ديگران سبب تكبر و غرور آنان نگردد و انتقاد خيرخواهان و يا مطالب ولو تند اما بحق كساني كه از دسته، گروه، انجمن و هم جلسة ايشان نيستند مكدر نشوند و از رفتار عملي بزرگان دين هم پيروي نمايند و نكات زير را با ميزان قانون و سعه صدر بخوانند.مسلمانان افتخار دارند كه خداوند حضرت محمد مصطفي (ص) را به صفت «و انك لعلي خلق عظيم »(1) ستوده است شخص پيامبر بزرگوار نيز مي‌فرمايد:« بعثت لاتمم مكارم الاخلاق»(2) بديهي است هر ايراني كه معتقد به مردم سالاري ديني يا آزاديخواهي باشد چه از گروه سازندگي يا اصلاح طلب و يا اصولگرا قلمداد شود، شيعه، سني و يا پيرو به يكي از اديان رسمي كشور بوده، قانون اساسي كشور را پذيرفته باشد قطعاً خود را موظف مي‌داند به شخصيت حقوقي رئيس جمهور به عنوان دومين مقام كشور و اولين مدير اجرايي و يكي از روساي 3 قوه و همچنين به عنوان يك معلم، استاد دانشگاه و رجل سياسي احترام بگذارد، اما بيان اين مطلب از سوي استاندار يزد در جلسه مطبوعاتي كه سخنراني رئيس جمهور را: الهي، معنوي سياسي، اقتصادي، عمراني و دستورالعمل و منشور اجرايي مي‌داند و به نحوي نتيجه مي‌گيرد كه موسسات دولتي را تعطيل كنند و بيايند به سخنراني گوش فرا دهند،(3) چگونه قابل توجيه است؟
مكرر اتفاق افتاده كه در مواردي سخنان رئيس جمهور جنبه شوخي به خود گرفته يا براي تحريك و تشويق مردم و گاه در مسير مخالف نظر اكثريت نمايندگان مجلس بوده است به عنوان مثال بيش از 180 نفر به دلايلي كه مردم مي‌دانند رأي بر بركناري علي كردان مي‌دهند اما رياست جمهور در توديع و معارفه وزير قبل و فعلي مطلب ديگري مي‌گويد.
بارها بعضي از مطالب رئيس جمهور از سوي رئيس قوه مقننه يا مجمع تشخيص مصلحت نظام يا ائمه جمعه بعضي از استانها و يا وزراء و معاونان در دولت نهم نقد شده اما از شخصيت حقوقي، مقام و مرتبه شخصي، اداري و اجتماعي رئيس جمهور كاسته نشده است.
در سفر اول به يزد كه به جهاتي از جمله عدم اعتقاد مديريت ارشد استان به بعضي از روشها آنطور كه مورد نظر بود از هيات دولت استقبال به عمل نيامد اما از قدر و شأن رييس جمهور كاسته نشد مهم اين است كه حضور رييس دولت و همكارانش در استان يزد در پيشبرد كارها موثر باشد و به نفع استان گام‌هاي موثر و مفيد برداشته شود. بي ترديد مديران استان وظيفه دارند كه زمينه هايي فراهم كنند تا نظارت كافي و لازم بر انجام مصوبات دولت به كارگيرند تا كاركنان و كارمندان به وظيفه خود عمل نمايند و چراغ هدايتي براي بهتر خدمت كردن فراروي خود قرار دهند.
اگر از چگونگي جذب گروه‌هاي مختلف مردم و آوردن آنها از شهرهاي استان به ويژه دانش آموزان تمام مقاطع تحصيلي دختر و پسر در مسير استقبال از سفر رييس جمهور و هيأت دولت به استان بگذريم آيا اين شيوه استقبال در روز رسمي مورد رضايت رياست جمهوري و هيأت همراه مي‌باشد؟ آيا سخنان استاندار در بعدازظهر روز دوشنبه مورخ 28/11/87 كه: ما هيچ اداره‌اي را تعطيل نكرده و نخواهيم كرد قابل تامل نيست؟ اگر صلاح بدانند به صورت خصوصي با آيينه يزد يا در جلسه عمومي با خبرنگاران مصاحبه‌اي در اين مورد انجام گيرد تا روشن شود كه چه اداراتي و مدارس و موسسات آموزشي به دستور چه كساني تعطيل شده است.
بنابراين آيا با توجه به گفته‌هاي استاندار تعطيل نمودن كلاس‌ها و آموزشگاه‌ها و بعضي از ادارات در روز چهارشنبه 30/11/87 بر خلاف قانون بوده است يا خير ؟
ترتيب مصاحبه با حضور خبرنگاران با توجه به سوابق گذشته بعضي از مسئولين استان بعيد است نتيجه بخش باشد زيرا از يادها نرفته است كه در همين «آيينه يزد» طي دو سال گذشته پرسش هايي در زمينه‌ي سياسي و اجتماعي و موضوع تضييع حق و حقوق مردم مطرح شده و توضيحي دريافت نگرديده است.
درج اخبار استانها و ديگر شهرها بويژه در روزنامه هايي كه مجوز گستره توزيع سراسري دارند قانوني ومشروع است آيا اگر همه صفحات روزنامه‌ها از اخبار يزد پر شود مسئولين در شيوه برخورد با مطبوعات محلي تجديد نظر خواهند كرد ؟ و اصولاً آيا درج برخي از اخبار كشور يا استان،- با انتقادهاي منطقي و سازنده مغايرتي دارد؟
- آيا بايد اصل پاسخگويي را رها كرد و فرع را وسيله گريز از روشن كردن ذهن مردم با بيان حقايق قرار داد؟
- به هر حال تا زمانيكه به نظرات، خواسته‌ها و انتقادهاي بجا و سازنده توجه نشود،
- تا زمانيكه مسئولي سليقه و برداشتهاي ذهني خود را بر جامعه حاكم كند و در اين راه قانون را خفيف بشمارد آيا مي‌توان انتظار داشت كه افراد جامعه به آرامش و آسايش واقعي برسند.
- مسوولان بايد كوشش كنند با اجرايي و عملي كردن مصوبات هيات دولت از مشكلات مردم بكاهند و دست كم در روزهاي پاياني سال و سال آخر زمامداري دولت نهم رفاه و آسايش بيشتر خانواده‌هاي مومن و تلاشگر يزدي را فراهم آورند و دراين راه آيينه داران را كه نقش‌ها را همانگونه كه هست نشان مي‌دهند مورد مواخذه قرار ندهند و اگر نواقصي در كارهاي اجرايي است بر طرف سازند، بدين ترتيب انعكاس تصويرها در آيينه دلها،زيبا و دلنشين جلوه گر خواهد شد.
  
پي‌نوشت‌ها:
1- و در حقيقت تو بر نيكو و خلقي عظيم (وآئين و شرعي بزرگ) آراسته اي، آيه 4 سوره قلم.
2- مبعوث شده‌ام تا برنامه‌هاي مكارم اخلاقي را تكميل نمايم.ص 33 جلد اول «روايات تربيتي از مكتب اهل بيت (ع) »چاپ دفتر نشر فرهنگ اسلامي 1366ه. ش.
3- از بيانات استاندار يزد در جلسه مصاحبه مطبوعاتي مورخ 28/11/87 در استانداري يزد.
یزدفردا
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا